Employer branding

  • waarom employer branding

Employer branding

  • waarom employer branding

Bijna 70% van de organisaties zegt bekend te zijn met employer branding, ruim 60% zegt op dit gebied zelf de expertise niet te hebben.

In de huidige krappe arbeidsmarkt hebben steeds meer bedrijven moeite met het vinden en binden van personeel. En dat is jammer, want om als bedrijf te kunnen groeien, zijn goede werknemers cruciaal. Oprecht betrokken werknemers zijn uw waardevolste kapitaal. Zij weten hoe ze met hun expertise de doelstellingen en ambitie van uw organisatie kunnen helpen bereiken. Door employer branding neemt de betrokkenheid van uw werknemers toe en wordt ook uw werving een stuk efficiënter. Wat is employer branding precies en hoe zet u het succesvol in? Lees snel verder!Employer branding: wat is het?Employer branding kwam als term op in de jaren negentig. Sindsdien zijn er meerdere definities gegeven aan employer branding, maar in de basis komt het steeds op hetzelfde neer. Via employer branding werk je actief aan je ’employer brand’, of ‘werkgeversmerk’.Deze definitie, een parafrase van Geert-Jan Waasdorp, spreekt mij het meeste aan:

Employer branding is het verkrijgen en behouden van een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders, met als doel het aantrekken en het behouden van de juiste medewerkers.

Toegegeven, het is nogal een lange zin. Maar alles waar het om draait, zit erin:

  • Een voorkeurspositie als werkgever verkrijgen én behouden;
  • Authentiek en onderscheidend zijn;
  • Huidige medewerkers aanspreken, maar ook potentiële medewerkers én iedereen eromheen;
  • Het gaat niet alleen om het aantrekken van personeel, maar ook om het behouden ervan;
  • En het draait niet zomaar om medewerkers, maar om de juiste medewerkers.
  • Employer branding is geen doel op zich, maar wel een ontzettend belangrijk middel om de juiste medewerkers te vinden en houden. Uw medewerkers zijn immers essentieel voor het behalen van uw bedrijfsdoelstellingen. Hoe beter het u lukt om het juiste personeel te vinden en houden, hoe groter uw concurrentievoordeel.Dat brengt me bij het volgende onderwerp.Employer branding: de voordelenEen succesvol bedrijf begint bij een sterk employer brand. Als uw bedrijf een employer brand heeft dat in lijn is met de visie, missie en strategie van de organisatie, kunt u op de langere termijn het talent aantrekken en behouden dat perfect past bij de bedrijfscultuur.Organisaties die meer investeren in werving en training zijn productiever, boeken meer winst en herstellen zich sneller na een recessie, blijkt uit onderzoek van Kim & Ployhart (2014). En bedrijven die goed scoren op ‘Beste Werkgevers’-lijsten doen het beter op de beurs. Het menselijk kapitaal is dan ook een van de belangrijkste bronnen voor het behalen van blijvend competitief voordeel. En employer branding is een heel geschikt middel om te zorgen dat het menselijk kapitaal, met de juiste competenties, voor jou wil (blijven) werken.Employer branding is niet alleen nodig in tijden van krapte op de arbeidsmarkt. En is ook niet alleen voor knelpuntberoepen. Elke organisatie die continuïteit wil en altijd wil kunnen groeien, moet werken aan zijn employer brand. Zo kunt u altijd bouwen op uw goede imago als werkgever en kunt u altijd de juiste mensen aantrekken die passen bij uw bedrijfscultuur.Wat krijgt u ervoor terug:1. Efficiëntere werving

  • Meer reacties van echt bruikbare kandidaten
  • Een kortere doorlooptijd van vacatures
  • Een betere referral recruitment
  • Meer ambassadeurs onder het eigen personeel
  • Lagere wervingskosten
  • 2. Minder verloop en verzuim3. Hogere betrokkenheid, motivatie, productiviteit en trots U zorgt ervoor dat u via employer branding voor uw bedrijf het imago van aantrekkelijke werkgever creëert. Sterker nog: u zorgt dat geschikte kandidaten op het moment dat zij een baan zoeken als eerste aan uw bedrijf denken. De mening van uw huidige personeel is cruciaal. Hoe zorgt u voor blije medewerkers die dat ook uitdragen? Door waar te maken wat u hen belooft.Voor wie is employer branding?Elk bedrijf dat de ambitie heeft om te groeien, heeft baat bij employer branding. En elk bedrijf kán werken aan employer branding. Iedereen kan namelijk werken aan de kenmerken die een rol spelen bij de keuze voor een werkgever.Denk daarbij aan doorgroeimogelijkheden, privé/werk-balans, werksfeer, bereikbaarheid, het salaris, de ontwikkelmogelijkheden en de managementstijl. Maar ook symbolische kenmerken zijn van belang, zoals betrouwbaarheid, creativiteit, innovatie, ethiek, stabiliteit of zorgzaamheid.Kenmerken als deze vormen de basis waarmee jij je als bedrijf kunt onderscheiden. En ook bedrijven zonder enorm recruitment- of communicatiebudget kunnen zich hiermee profileren.Hoe begint u ermee?Waarschijnlijk is er al een begin: de visie, missie en waarden van uw bedrijf. Het is een goede houvast om op voort te borduren, want deze bedrijfsfilosofie sluit als het goed is nauw aan bij de bedrijfscultuur.Gaat u concreet aan de slag, maak dan een projectplan: wat wilt u bereiken met employer branding? Wie is uw doelgroep? Wie zijn uw concurrenten en hoe doen zij het? Hoeveel geld wilt u investeren in employer branding? En wie gaan er in het projectteam?Employer branding stappenplan

  • Verfijn uw visie, missie en waarden, definieer wie u bent en vind hierbij een passende employee value proposition (EVP). Een EVP is een oprechte belofte die u doet aan (potentiële) werknemers. Aan de hand van de EVP moeten werknemers meteen kunnen aanvoelen of de baan en organisatie passen bij de behoeften en verwachtingen.
  • Werk aan uw interne employer branding. Draag uw employee value proposition uit, maak het waar, samen met interne ambassadeurs.
  • Draag uw employee value proposition extern uit, weer samen met uw interne ambassadeurs.
  • Wilt u direct aan de slag met employer branding aan de hand van een praktische checklist? Stuur me een mailtje via simone@employerbrandingspecialist.nl of app me op 06 51 51 56 45 en ik stuur de gratis checklist (pdf). Voor een betere werving, die minder geld kost.Bent u benieuwd wat wij samen zouden kunnen bereiken? Neem dan eens een kijkje op mijn dienstenpagina. Of neem direct contact op.

    [/av_textblock]